Sparad i Forever living

Skolios och pilates

Vad är skolios?
En krokig ryggrad beskriver detta tillstånd. Bäckenet är ofta snedställt på grund av snedbelastning, exempelvis, olika långa ben. En funktionell skolios innebär att ryggraden rätas ut när man ligger eller sitter ner. En ryggrad som aldrig rätas ut är en strukturell skolios. Varför man får det är fortfarande okänt men också vanligt. Medfödda missbildningar eller skador i nervsystemet kan skolios också bero på. En liten krök, lätt skolios, ger sällan besvär och är väldigt vanligt. Vid en större skolios finns risk för stora besvär.

Behandling och felaktig behandling?
Personer som inte har vuxit färdig kan utveckla en kraftigare skolios. Det behandlas med korsett för att förhindra att ryggraden blir snedare. Operation används som behandling om kröken är större än 45 grader, eftersom korsettbehandling inte kommer hjälpa. Kirurgisk behandling är då den enda kända effektiva behandlingen [källa].

Det finns konsekvenser vid felbehandling. Människor med skolios kan utsättas för: Förträngning av diskutrymme, förändring av bröstkorg och revbensrörlighet, komprimering i kotorna och i svåra fall påverkas de inre organen. Ca 76 % utvecklar benskörhet som i sin tur kan leda till osteoporosfrakturer [källa]. En person som stelopererat bröstryggen har ofta färre besvär en än person som stelopererat längdryggen. Det beror på att bröstryggen blir stelare med åldern medan längdryggen behåller rörligheten, på sikt ger en bröstryggsoperation färre besvär [källa].
Finns det fördelar med pilates vid skolios?

Det finns ingen snabb lösning utan förändringen sker i små steg. Pilates är bra motion samt förbättra välbefinnandet det hjälper också, enskilt eller i kombination med annan träning, flexibilitet och rörlighet. Det stärker muskler runt leder, förbättrar hållning och minskar ryggont [källa].

Pilates, exercise, teaser, pilates teaser, pilates övning, skolios, skoliosoperation

(Det var lite svårt att fota med min mobilkamera) Jag har stelopererat ryggen 2 ggr och det har inte varit en smärtfri resa och är fortfarande inte det. Pilates har hjälpt mig att hålla humöret uppe och utvecklas enormt! All träning är bättre än ingen träning MEN det ska utföras på rätt sätt. Att förvärra smärtan är inget bra alternativ. Antingen om du träffar en sjukgymnast, eller om du har någon kunnig i din närhet, utnyttja deras kunskap!

pilates, yoga, träning, ändra, trött och less

Annonser

Författare:

Hej! Jag heter Sanna Eriksson och är 21 år. Mitt ursprung är ifrån Umeå men bor nu tillsammans med min pojkvän i Boden. Jag är skoliosopererad (2 ggr) och lever i konstant smärta. Trots smärtor har ett brinnande intresse för träning och hälsa samt hoppas jag kunna inspirera er till en hälsosammare livsstil! - Diplomerad massör - Arbetsterapeutstudent - Forever Businessowner Frågor/betällning: dreamspo.se@gmail.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s