Sparad i Träning

Passar styrketräning alla?

crossfit, styrketräning,

Nej! Japp, så enkelt var det för mig att svara på den frågan. Det kommer hela tiden nya rön om hur vi ska leva och vilket sätt som är korrekt. Om vi inte gymmar flera gånger i veckan, är supermänniskor i vardagen så passar vi inte in. Det finns flera normer*, nu med fokus på tjejer, om att vi ska vara smarta, smala, starka och sminka sig för att passa in. Jag brukar bildspråkligt tänka det som ”de onda S:en”. Hur är det kopplat till styrketräning?

Jo, först och främst tänker jag nämna det som är bra med styrketräning. Det stärker kroppen, bygger muskler, ökar ämnesomsättning samt fettförbränning. Det psykiska måendet påverkas positivt och därför är fysisk aktivitet bra terapi för personer som känner sig nere. Hjärnan producerar mer serotonin, dopamin samt endorfiner vid styrketräning. Genom styrketräning får bättre hållning och nej, tjejer får inte bulkigare muskler det.

Nu har jag radat upp massa fördelar med styrketräning, men varför passar det inte alla? Bortsett från att träningsskador kan uppkomma för att man lyfter fel så, som jag var inne på tidigare, är normer i samhället påverkande. Styrketräning passar inte alla! Det kan vara fysiska förklaringar, som sjukdomar. Men måste man vara sjuk för att ”slippa undan” när omgivningen frågar om träning? Nej! Om du tycker att det är, ursäkta uttrycket, sjukt tråkigt att styrketräna och att du nästan vill spy varje gång du tänker på det…(ja, jag vet flera som verkligen hatar styrketräning) hitta då en annan träningsform! Vardagen är full av måsten och att lägga in en träningsform som man inte ens gillar, finns en risk att träningen snabbt avslutas.

Jag har också funderat en del på killar som styrketränar. Det var min idrottslärare som, en gång för länge sedan, konstaterade att killar ofta lyfter vikter för att få fina bicepsmuskler och glömmer därför andra muskelgrupper. Träning för att det ska ”se bra ut” på utsidan men att de i själva verket tränar man kroppen på ett obalanserat sätt. Det kan, i sin tur, skapa dålig hållning och skador.

fitspo

Det finns andra sätt att träna kroppen som kan vara mer lustfyllda. Jag är yoga-pilates fantast, men det finns så mycket fler träningsformer (dans, springa, bada – you name it)! Om du har en stressig vardag kanske det räcker med att försöka få in så mycket vardagsmotion som möjligt. I vår allt mer stillasittande samhälle är det egentligen vardagsmotionen som saknas mest. Ni har säkert hört detta miljontals gånger. Jag tänker att det är bra att det tas upp många gånger för att det långsamt ska förändra normerna i samhället 🙂

Bortsett från pilates och yoga tycker jag det är enormt kul att styrketräna med min pojkvän. Något annat jag älskar är att ha hög puls och svettas mycket. Kombinationen är den bästa lösningen för mig! Nu i vinter blir det mycket pilates/yoga och cardio för att jag blir så trött av vintermörkret, det är därför skönt att kunna träna hemma. Hoppas inte detta inlägg förvirrade er allt för mycket! Det är lite problematiskt när jag har mycket tankar som vill ut på samma gång 🙂

workout, fitness, quick workout, fitspo

*normer = skrivna eller oskrivna regler

Källa 1, Källa 2

Författare:

Hej! Jag heter Sanna Eriksson och är 21 år. Mitt ursprung är ifrån Umeå men bor nu tillsammans med min pojkvän i Boden. Jag är skoliosopererad (2 ggr) och lever i konstant smärta. Trots smärtor har ett brinnande intresse för träning och hälsa samt hoppas jag kunna inspirera er till en hälsosammare livsstil! - Diplomerad massör - Arbetsterapeutstudent - Forever Businessowner Frågor/betällning: dreamspo.se@gmail.com

2 reaktioner till “Passar styrketräning alla?

  1. Det märks att du skriver utifrån egna erfarenheter. Det ökar verkligen trovärdigheten. Vardagsmotion är mitt motto och nu väntar snöskottning.

    Gilla

Kommentera

