Sparad i Forever living

Avokado, kaloribomb

Avokado, avocado, näringsinnehåll

Avokado är en kaloribomb. Fantastiskt god, men om man räknar kalorier är detta en mardröm. Varför gör jag då ett inlägg om detta? Jo, jag vill förespråka varför du bör äta det! När jag var som ”sjukast” lärde jag mig otroligt mycket om kaloriinnehåll i olika produkter. Det jag däremot inte tog hänsyn till är vad olika produkter innehåller näringsmässigt. Även om avokado är en bokstavlig kaloribomb så innehåller den flera enkelomättade fetter som är bra för oss.

Avokado innehåller omega 3 fettsyror som bland annat förhindrar rynkor. Hjärnkapaciteten blir förbättrad samt lindrar avokado smärta. Avokado innehåller E-vitamin som bevarar att huden blir mjuk och håret får glans. Avokado och också rik på kalium som reglerar blodtrycket samt är bra för musklerna. Avokadon innehåller mest omättat fett. Man bör undvika det mättade fettet just för fettkvalitetens skull. Mättat fett ökar kolesterolet i blodet vilket kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Omättat fett sänker däremot kolesterolet. Innehållet i avokadon är något kroppen vill ha eftersom det är lätt för kroppen att ta upp näringsämnena.

Allt handlar om en sund balans mellan in och uttag. Mättat fett finns i t.ex. kött, smör och det är ingen som har sagt att vi ska undvika det helt men du behöver kanske inte vräka i dig smör. Det finns andra alternativ att ha på mackan en feta köttpålägg. Varför inte mosa lite avokado istället för att använda smör? 🙂 MEN vill också trycka på att mättat fett är inte dåligt i sunda mängder men generellt äter vi för mycket av det, det är då det blir farligt.

Hoppas detta hjälpte till att reda ut lite grann 🙂

healthy body, healthy mind

Källa 1, Källa 2, Källa 3

Författare:

Hej! Jag heter Sanna Eriksson och är 21 år. Mitt ursprung är ifrån Umeå men bor nu tillsammans med min pojkvän i Boden. Jag är skoliosopererad (2 ggr) och lever i konstant smärta. Trots smärtor har ett brinnande intresse för träning och hälsa samt hoppas jag kunna inspirera er till en hälsosammare livsstil! - Diplomerad massör - Arbetsterapeutstudent - Forever Businessowner Frågor/betällning: dreamspo.se@gmail.com

Kommentera

