Sparad i Vardag

Fördelar och nackdelar med syskon

Visste ni att jag har 4 hel syskon (och med Emi’s familj har jag haft 5 låtsassyskon, hehe)? Det är ganska svårt att förstå för mig att inte alls ha några. Det har såklart sina fördelar, men okej: Syskon, är nu på äldre dar, något som uppskattas grymt mycket! Jag var ett sånt där mitt emellan barn. Tycker att videon beskriver väldigt bra hur det var (se längst ner i inlägget), hehe.

PicMonkey Collage

Elin till vänster, jag till höger

Tror mycket att prestationsångest för mig kommer för att det inte uppmärksammades på samma sätt som t.ex. min lillasyster. Hon följde mina fotspår och fick alltid mer uppmärksamhet hur mycket jag än försökte. Hennes konserter skulle helst hela familjen komma på, medan det var många gånger jag inte hade någon släkting/förälder alls som tittade på. Kom till och med ihåg att mina päron sa till mig ”Du och Simon tar inte så mycket plats”. En annan enorm nackdel har varit alla bråk. Jag och min lillasyster delade rum och bråkade nästan varje dag (tills jag opererade ryggen för första gången). Efter det blev jag och Elin asbra vänner. Hon är den jag vänder mig till ifall det känns tungt.

10922457_10205729526586104_3023612002205065449_n

Simon till vänster, Ida i mitten och Olov kör skotern 😉

Såå i alla fall, tillbaka till att uppmärksammas, det är en orsak varför jag har svårt att bli nöjd med mina prestationer. Kom ihåg att jag hade fått A på alla moment i historian, i gymnasiet, och det kändes ändå inte tillräckligt. Satt och grinade på en toalett för att jag var så besviken på mig själv. ”Jaha ett A, jomen det är väl bra..” Då det en gång i tiden var mycket lättare att få MVG xD Även om jag hade andra mål med mina betyg – för att komma in på universitetet utan högskoleprov. Så mina slutbetyg blev hyfsade och uppmärksammades av både lärare och omgivning, tillslut så – don’t give up! Som videon säger är över 50 % av presidenterna i United states mittenbarn 😉

405559_359480370728825_888721315_nJag och Elin

Ida och Elin är enormt kreativa, de är duktiga på att rita, skriva, fota, bildredigering. Ida har så mycket idéer. Hennes tidning speglar igenom smartheten och kreativiteten som existerar. Elin kan även spela piano huuuur fint som helst (värsta avis!!). Hon har även en känsla för inredning och organisation – hon skulle lätt få inreda mitt hem. Olov har haft förmågan i sina händer att laga bilar, svetsa, att kunna fixa. Han är även otroligt social och har varit en stark förebild i mitt liv. Simon är den smartaste personen jag känner. Han har lätt för spel som går snabbt, t.ex. tetris eller dansmatta. Han är enormt duktig på schack men kanske till och med ännu bättre på att lära ut! Han är också otroligt duktig på datorer. Det som kanske inte många vet om honom är att han är grym på matlagning! Han har också varit en stark förebild när jag växte upp.

PicMonkey Collage

Jag måste bara tillägga…
Att ha syskon har enooorma fördelar! Jag vet inte hur mitt liv hade varit utan dem, men det är en tanke jag aldrig vill tänka. De är fantastiska människor som har utvecklats så mycket åt olika håll. Ida – egen företagare, bloggare, journalist. Olov – lastbilschaufför, Simon – programmerare, datanisse XD samt Elin som läser samhällsprogrammet på gymnasiet och är enormt kreativ. Höll på glömma mig själv, blivande arbetsterapeut 🙂  Så om du vill få inspiration, vänd dig till mina kreativa systrar. Om du vill att dina matvaror ska komma till butiken, – tacka min brorsa eller om du får problem med bilen – ring honom. Har du fått datastrul? Kontakta min andra brorsa! Om du har fått svårigheter att utföra någon betydande aktivitet – kontakta mig 🙂

Well, ska ta och försöka krypa till kojs nu… Dock käkade jag en sockerchock till sen middag, hehe (fördel vuxen) och får vänta tills dippen kommer 😉 Annars, känner du igen dig? 🙂

Författare:

Hej! Jag heter Sanna Eriksson och är 21 år. Mitt ursprung är ifrån Umeå men bor nu tillsammans med min pojkvän i Boden. Jag är skoliosopererad (2 ggr) och lever i konstant smärta. Trots smärtor har ett brinnande intresse för träning och hälsa samt hoppas jag kunna inspirera er till en hälsosammare livsstil! - Diplomerad massör - Arbetsterapeutstudent - Forever Businessowner Frågor/betällning: dreamspo.se@gmail.com

En reaktion till “Fördelar och nackdelar med syskon

  1. Beskrivningen av dina syskon är samtidigt en beskrivning av dig . Du har dessutom en unik förmåga att lyssna på människor och sätta dig in i deras tankar och erfarenheter. Denna egenskap gör att ditt yrkesval måste passa dig ”som hand i handske” och bli till glädje och hjälp för dem du möter. Bamsekramar.

    Gilla

Kommentera

