Sparad i Träning, Vardag

I need to sleep

PicMonkey Collage

Två mobilbilder från gårdagen! 

Körde armar och rygg samt passade på att ta en långpromenad i det fina vädret 🙂 Träffade terapeuten igår och fortsatte att prata om mina sömnproblem. Tydligen ska man somna inom 15 minuter efter man lagt sig, well, jag har nätter då det tar flera timmar att somna. Har provat diverse mediciner med förfärliga biverkningar… Biverkningar som får en att längta efter sömnlösa nätter 😉 Sååå om du sover dåligt bör definitivt prata med något kunnig i området!

Vad finns för risker med för lite sömn? [källa]

  • Trötthet
  • Humörsvängningar
  • Minnesproblem
  • Minskad koncentrationsförmåga
  • Sämre prestationsförmåga
  • Minskad uppmärksamhet
  • Sämre reaktionsförmåga
  • Störd ämnesomsättning: vid bra sömn aktiveras det parasympatiska nervsystemet som aktivera ämnesomsättningen. Vid stress och störd sömn är det sympatiska nervsystemet mer aktivt vilket hämmar den naturliga ämnesomsättningen. Därför kan dålig sömn leda till övervikt
  • Ökad risk för fetma, övervikt
  • Ökad risk för diabetes, typ 2. Insulinstörningar anses bl.a. kunna uppstå av störd djupsömnen.
  • Ökad hunger. Ökad tillverkning av aptithormonet Grelin samt minskad tillverkning av det aptitdämpande hormonet Leptin kan leda till att man äter mer, vilket kan leda till övervikt och insulinstörningar. En del får sämre aptit
  • Ökad risk för hjärtsjukdomar, infarkt
  • Hämmat immunförsvar, lättare att få förkylning
  • Minskad produktion av könshormoner
  • Ökat blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar
  • Mindre stresstålighet, spänningar,
  • Ökad risk för depression.
  • Ökad risk för utbrändhet, beroende på mindre djupsömn och återkommande uppvaknade.
  • Muskelvärk
  • Minskad kreativitet
  • Minskad livskvalitet

PicMonkey Collage2

Har provat Pukka teet! Har varit väldigt kritisk mot teer som är tänkta innan sängdags, de smakar oftast väldigt äckligt och har svag effekt. Är ändå rätt positiv mot denna. Smaken var helt okej! Har köpt ekologiskt hampa proteinpulver också – som jag tänkte strö över gröten och använda i bakning. Ser framemot att använda det. Det ska tydligen inte smaka så mycket (som tur är!) Ekologiskt dessutom 🙂

Annonser

Författare:

Hej! Jag heter Sanna Eriksson och är 21 år. Mitt ursprung är ifrån Umeå men bor nu tillsammans med min pojkvän i Boden. Jag är skoliosopererad (2 ggr) och lever i konstant smärta. Trots smärtor har ett brinnande intresse för träning och hälsa samt hoppas jag kunna inspirera er till en hälsosammare livsstil! - Diplomerad massör - Arbetsterapeutstudent - Forever Businessowner Frågor/betällning: dreamspo.se@gmail.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s