Sparad i Recept, Vardag

Kladdigaste kladdkakan

PicMonkey CollageGör någon glad – baka en kaka!!
Bakade världens godaste kladdkaka i måndags till min underbara pojkvän! (dock åt jag upp typ halva samtidigt som honom – riktigt bra betyg alltså) Bästa sättet att få din kladdkaka kladdig är att undergrädda den! Konstigt va? Efter att du har gjort det låter du den svalna och fryser den tills den är genomkall. Den får då en helt perfekt kladdighet! Tyvärr kan jag inte lämna in något recept, då jag alltid höftar. Har bakat glutenfri, sockerfri och laktosfritt rätt länge nu så passade på att bjuda min pojkvän på en nästan laktosfri kladdkaka 🙂 Men utgå från detta:

2 ägg
2.5 dl socker (eller annan sötning)
100 g smör
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker (strö gärna i mer!)
1 dl mjöl (går att byta ut mot glutenfri variant)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Nutella och blåbär till topping 🙂

  • Sätt på varmluftsugn/vanlig ugn på 150/175 grader
  • Smält smöret i en micron eller kastrull
  • Vispa ägg och socker tills det blir poröst och fluffigt
  • Blanda de torra ingredienserna för sig och tillsätt sedan dem i äggblandningen, blanda försiktigt ihop till en smet
  • Tillsätt smöret och häll sedan ned smeten i en lämplig form
  • Grädda tills ett ett tunt lager har lagt sig på ytan
  • Låt kladdkakan svalna och stoppa den i frysen ca 3 timmar
  • Ta fram kladdkakan och smör på nutella/hasselnötssmör eller annat nötsmör du gillar
  • Servera och njut!

Varför inte lyxa till det med en klick glass eller grädde? 😉

Författare:

Hej! Jag heter Sanna Eriksson och är 21 år. Mitt ursprung är ifrån Umeå men bor nu tillsammans med min pojkvän i Boden. Jag är skoliosopererad (2 ggr) och lever i konstant smärta. Trots smärtor har ett brinnande intresse för träning och hälsa samt hoppas jag kunna inspirera er till en hälsosammare livsstil! - Diplomerad massör - Arbetsterapeutstudent - Forever Businessowner Frågor/betällning: dreamspo.se@gmail.com

En reaktion till “Kladdigaste kladdkakan

Kommentera

